Pegasus – 8-bitowa konsola do gier produkowana w latach 90. przez tajwańską firmę Micro Genius (obecnie TXC Corp.) na zlecenie polskiej firmy BobMark International. Konstrukcja oparta była na budowie konsoli Famicom HVC-001 powstałej w 1983 r. Konsola na tych samych podzespołach, co Pegasus, była produkowana przez firmę Micro Genius dla różnych zleceniodawców przede wszystkim we wschodniej Europie (np. w Rosji poprzez firmę Steepler company urządzenie sprzedawano pod nazwą Dendy [1]).

W Polsce określeniem Pegasus zwyczajowo określa się także inne 8-bitowe famiklony.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Sprowadzenie konsoli opartej na podzespołach użytych przez firmę Nintendo do Polski było pomysłem Marka Jutkiewicza, który podczas pobytu na Tajwanie celem importu taniej odzieży zauważył przeróbkę konsoli Famicom. Celem uzyskania funduszy zgłosił się do znajomego z czasów studiów Dariusza Wojdzydza, który zainteresowany potencjalnym zyskiem przeznaczył 230 tys. złotych celem założenia spółki z.o.o. o nazwie BobMark International. W ramach promocji konsoli w stacjach telewizyjnych zaczęto emitować reklamy, w których pojawił się slogan reklamowy "Pegasus family game", gdzie przedstawiono ją jako "rodzinną grę komputerową". Konsola osiągnęła komercyjny sukces. Od 1995 roku zainteresowanie Pegasusem stopniowo malało ze względu na rozpowrzechnienie sie konsol nowszej generacji, dużą liczbę podróbek Pegasusa oraz przez wprowadzenie przez Entertainment Systems Poland oraz Nintendo of America polskiego programu antypirackiego.

Pomimo zakończenia sprzedaży, klony Pegasusa nadal pozostawały popularne u osób biedniejszych lub w miejsca ze słabym dostępem do gier. Dlatego po 2000 roku nadal w wielu domach można było spotkać klony Pegasusa .

Dane techniczne[edytuj | edytuj kod]

Procesor Układ graficzny Dźwięk
8-bitowy oparty o mikroprocesor MOS 6502 firmy MOS Technology, 1,79 MHz 5,37 MHz

  •  rozdzielczość 256 × 240,
  • paleta 64 kolorów (maksymalnie do 25 wyświetlanych jednocześnie)
5-kanałowy mono – 1 kanał szumów, 1 PCM i 3 dźwiękowe

Gry[edytuj | edytuj kod]

Od 1991 roku firma importowała nielicencjonowane gry z Tajwanu które były recenzowane m.in w magazynie Top Secret. Liczba dostępnych gier w sklepie Bobmarku:

  • 100 gier-druga połowa 1992
  • 200 gier-Wiosna 1993
  • 300 gier-Lato 1993
  • 400 gier-pierwsza połowa 1994

Po wejściu ustawy o prawach autorskich w 1994 roku firma podpisała kontrakty z firmą Sachen, BIC, Gamtec i Codemasters odnośnie dystrybucji ich gier. Pod koniec marca 1995 firma mówiła że z 400 gier nielicencjonowanych sprzedaje 40 z licencją a ich liczba stale wzrasta.[2] Oczywiście na bazarze i w niektórych sklepach nadal można było zakupić gry bez licencji głównie sprowadzane z Dalekiej Azji i krajów byłego ZSRR. W Polsce odbywała się również produkcja gier jednak była ona bez zgody firmy Bobmark i Nintendo. Od 1995 roku Lege Artis (przedstawiciel praw Nintendo) próbował zakończyć proceder sprzedaży gier na giełdach i bazarach oraz ich produkcji w Polsce. Kilkukrotnie dochodziło do akcji policji przeciw sprzedawcą gier w tych miejscach oraz rozbijaniu producentów tychże gier.

Wersje konsoli[edytuj | edytuj kod]

Istnieje kilka wersji konsoli sprzedawanych przez firmę.

  • Nintendo Compatible-model konsoli bez nazwy Pegasus nazywany często próbną wersją.[3]
  • Pegasus MT777-DX-najbardziej znany model sprzedawany od 1991. Występują dwie wersje w kolorze szarym i czerwonym.
  • Pegasus MT888-DX-model wzorowany na serii klonów SP-60.
  • Pegasus MT888-DX-inna wersja konsoli wyglądająca jak szary famicom.
  • Super Pegasus MT888-DX-sprzedawany od 1993 roku. Na pudełku jest napis firmy Hoop. Wygląda jak Super Nintendo Entertainment System.[4]
  • Super Pegasus MT999-DX-inna wersja powyższej konsoli również z logiem Hoop. Wygląda jak SNES. [5]
  • Super Pegasus MT555-DX-wydany w 1994 roku. Pomimo podobnego pudełka jak powyższa konsola, nie wygląda jak SNES.
  • Pegasus IQ-502-wydany w 1994 roku. Posiada trzy rewizy.
  • Pegasus Game Boy-klon Game Boy'a sprzedawany od lipca 1993 roku. Występuje w dwóch wersjach-klasyczna i SY-3000B.[6]
  • Power Pegasus-konsola będąca kopią Sega Mega Drive wydana w 1995 roku.

Pegasusy odpalające kartidże NES[edytuj | edytuj kod]

Istniało kilka konsol mogących odpalić oryginalne kartidże NES a nie tak jak w Polsce od Famicoma. Przykładem jest indonezyjski Pegasus MT-999DX sprzedawany przez Spica Club.[7]

Obecność Pegasusa w mediach[edytuj | edytuj kod]

Reklama_konsoli_Pegasus_Family_Game

Reklama konsoli Pegasus Family Game

Seria reklam konsoli z lat 90.

Konsola była promowana w mediach poprzez reklamy w telewizji. Firma BobMark sponsorowała programy telewizyjne, m.in. była sponsorem wyjazdów dla par uczestniczących w programie "Randka w ciemno" emitowanego w latach 1992-2005 na antenie TVP 1. Firma była wówczas przedstawiana jako "wyłączny dystrybutor komputerowych gier telewizyjnych Pegasus".

Wpływ na rozwój przemysłu gier wideo w Polsce[edytuj | edytuj kod]

(do napisania lub opublikowania)

BobMark International[edytuj | edytuj kod]

Firma została stworzona przez Dariusza Wojdygę oraz Marka Jutkiewicza w czerwcu 1991 w celu importowania konsol. Wraz ze zmianami w przepisach firma podpisała w 1994 roku umowę z Segą na dystrybucję ich wszystkich produktów na terenie Polski. Początkowo dystrybucją zajmowała się firma Ages s.c.Firma pokładała wielkie nadzieje w dystrybucji konsoli Sega Saturn wydanej w Polsce 1 marca 1996 roku.Konsola pomimo dużej promocji nie wygrała z PlayStation i pod koniec 1997 roku firma zakończyła sprzedaż konsoli.[8]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

Galeria[edytuj | edytuj kod]