Wikia

Algemene informatie
Edit

De Nintendo Entertainment System(NES), ook wel bekend als famicom in Japan, was Nintendo's eerste console die meer dan één game kon spelen dankzij cartdriges. Het was tevens ook de allereerste console met een D-pad op de controler.

Toen de console uitkwam in 1987 was gamen niet meer zo populair in het Westen, maar de NES maakte daar verandering in. Tijdens zijn levenstijd waren er wel andere consoles, maar de NES was veruit de populairste en had bijna geen concurrentie.

FeaturesEdit

De NES is een 8-bit console. Het kan met 2 controllers te gelijkertijd spelen. De controle is redelijk primitief, je hebt een A-en B-knop en een D-pad.

De NES had enkele accessoires zoals: R.O.B. (een robot die als tweede speler werkte door te reageren op kleuren op het scherm en hij is ook een Smash Bros personage), de  Zapper (een pistool voor schietspellen, met name Duck Hunt) en de Power Glove (een handschoen die gebruikmaakt van motion-control, om op die manier games te spelen).

Nes Controller

Nes Controller

Nes-rob

R.O.B.

Nes-Zapper

Zapper

Power-glove

Power Glove

GamesEdit

Hier is een overzicht van enkele populaire NES games:(moet nog geüpdate worden)

Mario GamesEdit

Zelda GamesEdit

Metroid GamesEdit

Kid Icarus GamesEdit

Kirby GamesEdit

Mother GamesEdit

overigEdit

Enkele populaire, exclusieve games van andere bedrijven:

  • Megaman 1-6
  • Contra
  • Castevania  1-4

NES MiniEdit

De Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System (NES mini) is een console met 30 vooraf geïnstalleerde NES-games. Hij kwam uit in november 2016.

Nes mini doos

NES Mini in verpakking